De ESN goes wiki!

Het gedachtengoed van het enneagram is enorm rijk. De negen typen kennen veel nuances die door een toenemend aantal auteurs uitgebreid beschreven worden. Iedere auteur kiest zijn of haar eigen invalshoek, waardoor er een grote diversiteit aan beschrijvingen van hetzelfde type ontstaat. De Enneagram Stichting Nederland heeft de behoefte deze diversiteit voor haar leden toegankelijk te maken.

Daartoe biedt zij op haar website een grote Enneagram Typen Database (ETD) aan met steekwoorden die de diverse typen, hun subtypen, hun stress- en ontspanningspunten en hun relaties met alle andere typen beschrijven. Deze database is op gebaseerd op de woorden die terug te vinden zijn in een deel van de beschikbare literatuur op het gebied van het enneagram. Een opsomming van deze literatuur vind je via de link onderaan de pagina. De ETD is alleen toegankelijk voor ESN professionals en donateurs, die zich hebben geregistreerd; registratie is mogelijk door een mail te sturen aan Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

De ETD is samengesteld door Frank Post. Hij inventariseerde uit de literatuur alle kenmerken van de enneagramtypen en hun onderlinge relaties. Daarnaast interviewde hij een groot aantal stellen om anekdotische informatie te krijgen over hoe alle typecombinaties in de praktijk samenleven. Deze informatie is sowieso te vinden in zijn boek Spitsuurstellen: hollen en stilstaan.  Over leven in drukke tijden (2016). Het opbouwen van de ETD is monnikenwerk en heeft enkele jaren geduurd. Inmiddels zijn er natuurlijk al weer allerlei nieuwe publicaties over het enneagram verschenen, die ook weer vanuit hun eigen invalshoeken de enneagramtypen beschrijven. Het zou zonde zijn die kennis niet toe te voegen aan de ETD. Daarnaast zijn er ook veel professionals die hun eigen woordenschat ontwikkeld hebben rondom de diverse typen. Ook die kennis kan ons verrijken.

Daarom is de keuze gemaakt om de ETD aan te bieden als open database voor de geregistreerde ESN professionals en donateurs. Het doel is om niet alleen overzichtstabellen met kern woorden voor een bepaald type te hebben, maar we willen de Database ook aanvullen met verhalen die de typen illustreren. De verhalen die Frank opgetekend heeft van typen in relaties is een start. Dat betekent dat deze geregistreerden de database niet alleen kunnen raadplegen, maar ook kunnen aanpassen! Daarmee ontstaat er een levende bron die de enneagramprofessionals van ESN kunnen voeden, raadplegen en aanpassen (zoals dat ook bij Wikipedia gebeurt).

De ETD is gebaseerd op de volgende literatuur:

Auteur Titel Uitgever
Daniels, David & Price, Virginia Het Ware Enneagram Servire, 2001
Ofman, Daniel & Weck, Rita van der  De kernkwaliteiten van het Enneagram Scriptum Management, 2000
Post, Frank Typisch Opvoeden. Servire, 2006
David, Oscar Enneagram in Management Elikser. 1999